NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
الْحَسَنُ
بْنُ عَلِيٍّ
حَدَّثَنَا
يَزِيدُ بْنُ
هَارُونَ
أَخْبَرَنَا الْجُرَيْرِيُّ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ بُرَيْدَةَ
أَنَّ
رَجُلًا مِنْ
أَصْحَابِ النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
رَحَلَ إِلَى
فَضَالَةَ
بْنِ عُبَيْدٍ
وَهُوَ بِمِصْرَ
فَقَدِمَ
عَلَيْهِ
فَقَالَ
أَمَا إِنِّي
لَمْ آتِكَ
زَائِرًا
وَلَكِنِّي
سَمِعْتُ
أَنَا
وَأَنْتَ
حَدِيثًا
مِنْ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
رَجَوْتُ
أَنْ يَكُونَ
عِنْدَكَ
مِنْهُ
عِلْمٌ قَالَ
وَمَا هُوَ
قَالَ كَذَا
وَكَذَا
قَالَ فَمَا
لِي أَرَاكَ
شَعِثًا
وَأَنْتَ
أَمِيرُ الْأَرْضِ
قَالَ إِنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ يَنْهَانَا
عَنْ كَثِيرٍ
مِنْ
الْإِرْفَاهِ
قَالَ فَمَا
لِي لَا أَرَى
عَلَيْكَ
حِذَاءً قَالَ
كَانَ
النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَأْمُرُنَا
أَنْ
نَحْتَفِيَ
أَحْيَانًا
Abdullah b. Büreyde'den
rivayet edildiğine göre;
ResûluIIah (s.a.v.)'in
ashabından birisi, Mısır'daki Fedâle b.Ubeyd'e gitti, yanına yarıp;
"Ben seni ziyarete
gelmedim. Ama, ikimiz Resûlullah (s.a.v.)'den bir hadis işitmiştik. Senin, o
hadis hakkında bilgin olduğunu umarım'' dedi.Fedâle:
O nedir?
Şöyle Şöyle
Bu ne hal! Sen. bu
bölgenin emiri olduğun halde, saçın başın dağınık; Fedâie:
Çünkü Rasûlullah
(s.a.v.) bizi, çok süslenmekten nehyetti.
Ne o? senin ayakkabın da
yok!
ResûluIIah bize, zaman zaman
yalınayak yürümemizi emrederdi.
İzah:
Ahmed b. Hanbel VI, 22.
Hâdis-te "Çok
süslenmek" diye terceme ettiğimiz kelimesi, bâzı nüshalarda âzılarında da
şeklindedir. Ahmed b. Hanbel'in müsnedindeki rivayette de denilmiştir.
Yine Ahmed b. Hanbel'in Müsnedi'nde,
gelen sahabî'nin Fedâle (r.a)'e şarkı söyleyen kişi ile ilgili
olduğu ifâde edilmektedir.
Hâdis-i şerifte'sık sık
saç taramanın nehyedildiği ve arasını yalınayak yürümenin teşvik edildiği
görülmektedir.
Saç tarama konusu, bir
önceki hadiste ele alınmıştı, burada ilâve ola rak şunu diyebiliriz: "Bu
hadis, normal bir şekilde saç taramanın meşru Dİduğuna delâlet
etmektedir."
Hadiste bir de arasıra
yalın ayak yürümenin teşvik edildiği görülmektedir. Bu konu şerhlerde pek
açıklanmamıştır, kanaatimizce bunun teşvikindeki hikmet, kişinin aczini ve
Allah'a olan ihtiyacını hatırlaması, kibire kapılmaması ve Dünya'ya
bağlanmamasını temindir.
Aliyyü'l- Kâri, arasıra
yalınayak gezmenin, aynı zamanda bir eğitim olduğunu, kişinin mecbur kaldığı
zaman yalınayak yürüyebilmesini temine yaradığına dikkati çeker ve "zaman
zaman"' ifadesinin bu mânâyı teyid ettiğini söyler.
Mahir: 20. yüz-yıl'ın
başından bu yana hayatımıza giren elektrik insan vücudundada statik elektrik
bulunduğunu bize öğretti. Aslında elektrik hep vardı, ve topraklama denilen
olgu insan vücundaki statik (durgun) elektiriğin vücuttan atılmasına ve stress
ve daha bilmediğimiz bir çok olumsuz etkiyi gidermektedir.
Nerdeyse tüm ayakkabı
ve terlikler yalıtkan malzeme ile üretilmiş sadece hakiki kösele tabanlı
ayakkabılar vücuttaki elektiriğin bir bölümünü atmakta. Ara sıra yalın ayak
dolaşmanın bu tür bir faydasıda olduğu sabittir ve hadis-i şeriflerin yani Nebi
s.a.v.'in sözlerinin Cevamiul kelim yani bir sözle birden fazla anlam ifade
etme özelliği olduğunuda göz önünde bulundurarak Hadis-i şerif'in sadece tevazu
amaçlı olmadığını düşünmek mümkündür.
Ayrıca toprakta
yürümenin mantar v.b. deri hastalığına da iyi geldiği bilinmekte.